Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

BMW: elektrisch rijden zonder elektrische auto

BMW Hybrid

Per 12 maart 2020 komt een nieuwe functie voor BMW plug-in hybride modellen beschikbaar die elektrisch rijden in met name binnensteden zal stimuleren. Het gaat om eDrive Zones – en vanaf medio juli BMW Points. BMW Group brengt expertise op het gebied van eDrive technologie en digitalisering samen om zo emissievrij en geruisloos rijden in steden te bevorderen. Het concept van eDrive Zones komt voort uit de succesvolle Electric City Drive pilot in samenwerking met Gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit.

eDrive Zones bevorderen emissievrij rijden in binnenstad.
Steeds meer steden willen het leefklimaat aantrekkelijker maken voor hun inwoners door in te zetten op een verlaging van de plaatselijke CO2-emissie en door het stimuleren elektrische mobiliteit. De plug-in hybride, die sinds vorig jaar weer wint aan populariteit, kan dankzij de steeds grotere elektrische reikwijdte effectief bijdragen aan een schonere binnenstad. BMW Group plug-in hybrides komen inmiddels al tot 90 kilometer op een acculading (BMW xDrive45e). Bij het binnenrijden van de eDrive Zone schakelt de BMW automatisch over naar de volledig elektrische rijmodus. De bestuurder ontvangt een melding bij het passeren van een eDrive Zone grens, zowel bij binnenkomst als bij het verlaten.

Dankzij eDrive Zones wordt gegarandeerd optimaal gebruik gemaakt van het potentieel dat plug-in hybride modellen kunnen bieden – zonder dat de bestuurder in actie hoeft te komen. De puur elektrisch afgelegde afstand betekent ook een hogere efficiëntie en lagere gebruikskosten voor de klant. Dit geldt in het bijzonder voor stadsverkeer, waar elektrische aandrijving efficiënter is dan een verbrandingsmotor.

Rotterdamse eDrive Zone bepaald in samenspraak met BMW Group.
De eDrive Zones zijn geografische gebieden die door BMW Group met behulp van GPS-coördinaten zijn gedefinieerd, zo ontstaat een zogenaamd ‘geo-fence’. De grootte verschilt per stad, maar de diameter van het gebied ligt altijd tussen de 10 en 20 kilometer en omvat in elk geval de binnenstad waar zich knelpunten voor luchtkwaliteit kunnen bevinden. Rotterdam bepaalde in samenspraak met BMW Group de uiteindelijke vorm van hun eDrive Zone, waarbij de ringweg (A20, A16, A15 en A4) de afgrenzing vormt.

Met ingang van 12 maart zijn er eDrive Zones actief in de G4, de vier grootste steden van Nederland: Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Amsterdam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *