Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

BMW X3 voortaan ook leverbaar als Plug-in Hybrid

BMW X3 xDrive30e

De nieuwe BMW X3 xDrive30e is al de derde Sports Activity Vehicle (SAV) in het huidige modellengamma van BMW met een Plug-in Hybrid aandrijflijn en vierwielaandrijving.

Het vermogen van de 4-cilinder-in-lijn benzinemotor en de elektromotor van deze Plug-in Hybrid bedraagt 292 pk. De lithium-ion-accu maakt een puur elektrische actieradius van 51 tot 55 km mogelijk. De BMW X3 xDrive30e gaat in december 2019 in productie in de BMW fabriek in het Amerikaanse Spartanburg – samen met de varianten van de BMW X3 met conventionele verbrandingsmotor. De wereldwijde marktintroductie start in het voorjaar van 2020.

Voor de aandrijving zorgen een 2,0 liter 4-cilinder-in-lijn benzinemotor en een elektromotor. De benzinemotor met BMW TwinPower Turbo technologie heeft een vermogen van 135 kW (184 pk). De in de 8-traps Steptronic automaat geïntegreerde elektromotor heeft 80 kW (109 pk) vermogen. Samen leveren de krachtbronnen een systeemvermogen van 215 kW (292 pk). Het systeemkoppel van de Plug-in Hybrid aandrijflijn is 420 Nm. Daarmee kan de BMW X3 xDrive30e in 6,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h accelereren. De topsnelheid is 210 km/h.

Afhankelijk van de rijmodus en de rijomstandigheden kan de elektromotor in de BMW X3 xDrive30e zorgen voor puur elektrische aandrijving én de verbrandingsmotor ondersteunen. In de MAX eDrive modus, te activeren met de eDrive knop in de middenconsole, heeft de nieuwe BMW X3 xDrive30e een topsnelheid van 135 km/h en rijdt hij volledig elektrisch, emissievrij en vrijwel geluidloos. In de standaard Auto eDrive modus is puur elektrisch rijden mogelijk tot een snelheid van 110 km/h. De verbrandingsmotor komt in actie bij hogere snelheden of bij zware belasting. Als beide krachtbronnen actief zijn, is zowel de efficiency als het acceleratievermogen van de BMW X3 xDrive30e maximaal.

De accu is aan een gewoon huishoudelijk stopcontact in zes uur volledig op te laden via het standaard meegeleverde laadsnoer. Aan een BMW i Wallbox kost volledig opladen met de kabel ongeveer drieënhalf uur. De laadaansluiting bevindt zich achter een klep in de linkerzijde van de carrosserie. De hoogvoltage-accu voedt ook het 12-voltsysteem van de auto.

De nieuwe BMW X3 xDrive30e is er behalve in de basisuitvoering ook als Model xLine, Model Luxury en Model M Sport. Tot de standaarduitrusting behoort onder meer akoestische voetgangersbescherming. Bij elektrisch rijden op lage snelheid laat de BMW X3 xDrive30e een kenmerkend geluid horen dat specifiek voor de geëlektrificeerde modellen van BMW is ontwikkeld. Het waarschuwt andere weggebruikers zonder dat dat ten koste gaat van het geluidscomfort in de BMW.

Verder is de BMW X3 xDrive30e standaard voorzien van airconditioning. Die is op afstand te bedienen via de smartphone en de BMW Connected App. Zodoende kan de bestuurder ’s winters in een warme auto stappen en ’s zomers in een koele. Nieuwe digitale diensten maken het onderweg opladen van de accu gemakkelijker en aangenamer. Ze ondersteunen de berijder ook bij het kiezen en vinden van openbare laadpunten. En ze maken het mogelijk om het laadproces op afstand te sturen en te volgen en geven informatie over laadstatus, de puur elektrische en gecombineerde actieradius en het energieverbruik. De informatie is te raadplegen op de smartphone en andere apparaten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *