Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

De nieuwe Honda Jazz

Honda Jazz 2020

De gloednieuwe Honda Jazz biedt een moeiteloze rijervaring met efficiënte en responsieve prestaties geleverd door de e:HEV hybride technologie. De gloednieuwe compacte auto biedt het meest aantrekkelijke pakket binnen zijn segment. Het voertuig combineert meer comfort voor inzittenden met intuïtieve technologie, naadloze connectiviteit en diensten op afstand die naadloos integreren in het dagelijkse leven van de inzittenden.

De nieuwe Jazz e:HEV speelt een belangrijke rol in Honda’s streven om in 2022 100% van zijn Europese verkopen uit elektrische aandrijflijnen te laten bestaan. De auto zal in de zomer van 2020 in Nederland beschikbaar zijn, met prijzen die beginnen bij € 24.400 (incl. BTW, BPM en rijklaarkosten) voor de Jazz en € 29.950 (incl. BTW, BPM en rijklaarkosten) voor de Crosstar-variant.

Geavanceerde e:HEV hybride technologie

De Jazz zal voor het eerst in Europa exclusief verkocht worden met een geavanceerde hybride aandrijflijn. De gloednieuwe Jazz is voorzien van de nieuwe e:HEV-badge van Honda, en is ontworpen om een uitzonderlijke combinatie van sterke prestaties en indrukwekkende efficiëntie te leveren, als aanvulling op het toonaangevende interieurcomfort en de ultieme bruikbaarheid.

Het e:HEV-systeem is opnieuw ontwikkeld voor de Jazz en ontworpen om een aangename rijervaring te bieden. Het bestaat uit twee compacte en krachtige elektromotoren die verbonden zijn met een 1,5-liter DOHC i-VTEC-benzinemotor, een lithium-ionbatterij en een innovatieve transmissie met vaste versnelling via een intelligente bediening, die allemaal harmonieus samenwerken om een soepele en directe responsiviteit te bieden.

Het totale vermogen bedraagt 109 pk / 80 kW. Dit brengt de auto binnen 9,4 seconden naar 100 km/u en biedt een maximumsnelheid van 175 km/u.

Om zo’n uitzonderlijke rijervaring en efficiëntie te kunnen bieden, kiest de geavanceerde e:HEV hybride naadloos tussen drie verschillende rijmodi:

In de meeste stedelijke omgevingen is het voertuig het efficiëntst wanneer er naadloos wordt gewisseld tussen EV Drive en Hybrid Drive. De Engine Drive-stand is de meest efficiënte set-up voor op hoge snelheid op de snelweg rijden en kan worden aangevuld met een on-demand piekvermogen ‘boost’ van de elektrische aandrijfmotor voor snelle acceleratie.

In de Hybrid Drive kan een teveel aan vermogen van de benzinemotor teruggevoerd worden via de generatormotor om het accupack weer op te laden. EV Drive wordt ook ingeschakeld wanneer de auto vertraagt en energie verzamelt via regeneratief remmen om de batterij op te laden.

Schakelen tussen de drie rijmodi gebeurt onopgemerkt voor inzittenden; Jazz-ingenieurs hebben aanzienlijke inspanningen geleverd om vertragingen tijdens overgangen te minimaliseren. De elektromotoren zijn door Honda zelf ontwikkeld om zo licht, compact, efficiënt en krachtig mogelijk te zijn. De elektrische aandrijfmotor draait tot 13.300 rpm om een hoog koppel van maximaal 253 Nm te genereren voor een aanzienlijke versnelling bij lage snelheden.

In plaats van een conventionele transmissie zorgt een enkele vaste-overbrengingsverhouding voor een directe verbinding tussen bewegende onderdelen, met als gevolg een soepelere overdracht van het koppel en een lineair gevoel tijdens het versnellen. Deze opzet zorgt ervoor dat het systeem van Honda compacter is dan een planetaire e-CVT die vaak gebruikt wordt in andere hybride voertuigen, en bovendien verfijnder.

Nieuwe, intuïtieve connectiviteit

De gloednieuwe Honda Jazz biedt naadloze connectiviteit. De gebruiksvriendelijke lcd-touchscreen is ontworpen om afleiding voor de bestuurder te beperken; de bedieningstijd voor de meest gebruikte bedieningselementen is met 58% verminderd in vergelijking met het vorige model, wat een veiligere en meer ergonomische ervaring biedt.

De systeeminterface is op dezelfde manier te navigeren als een smartphone, met veegbesturing om door pagina’s en lijsten te bladeren. Het display kan worden geconfigureerd voor elke gebruiksvereiste, met aanpasbare snelkoppelingen naar veelgebruikte functies en audiobronnen.

Verbonden infotainmentdiensten zijn toegankelijk via het touchscreen of via spraak, inclusief weer, parkeerlocaties, muziek, navigatie, locatiebepaling en telefoondiensten. De uitgebreide suite van ingebouwde apps kunnen worden aangevuld met smartphone mirroring via ingebouwde Android Auto- en Apple CarPlay-ondersteuning, die beschikbaar zijn via een draadloze verbinding of een usb-kabel. De gloednieuwe Jazz beschikt ook voor het eerst over een wifi-hotspot.

De interieurontwerpers van de auto hebben veel aandacht besteed aan elk detail bij het maken van het overzichtelijke dashboard en de interface. Honda gebruikt fysieke bediening van de belangrijkste functies – als reactie op de wens van vele consumenten – met tactiele, nauwkeurig aanvoelende draaiknoppen voor verwarmings- en ventilatie-instellingen.

Voor het eerst wordt de Jazz nu standaard geleverd met Adaptive Cruise Control en Lane Keep Assist System. Evenals het Road Departure Mitigation System, dat de bestuurder helpt niet van de weg af te wijken door de deze te waarschuwen wanneer het systeem detecteert dat het voertuig een rijstrookmarkering kruist of de buitenrand van een bestrating of tegemoetkomende voertuigen nadert. Blind Spot Information (blindehoekinformatie), samen met Cross Traffic Monitor (monitor voor kruisend verkeer) blijven ook standaard op Executive uitrusting.

Intelligent Speed Limiter herkent verkeersborden en stelt de snelheidslimiet in. Als een verkeersbord een lagere snelheid toont in vergelijking met de werkelijke voertuigsnelheid, knippert een indicator op het display met een alarmgeluid en verlaagt het systeem geleidelijk de voertuigsnelheid. Auto High-Beam Headlights (automatisch grootlicht) en Traffic Sign Recognition blijven allemaal onderdeel van Honda SENSING’s aanbod op de nieuwe Jazz.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *