Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

Dit is de nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse

Mercedes-Benz E-klasse

Met meer dan 14 miljoen afgeleverde Limousines en Estates sinds 1946 is de E-Klasse de bestverkochte modelserie in de geschiedenis van Mercedes-Benz. Hij wordt door velen gezien als het ‘hart van het merk’. 

Dynamischer design 

Het basismodel is nu standaard voorzien van het sportieve AVANTGARDE exterieur. De E-Klasse heeft daardoor voor het eerst standaard een ster in de grille. Het nieuwe front met een verhoogd chroomgehalte speelt een belangrijke rol in het vernieuwde uiterlijk: de grille van de uitrustingslijn AVANTGARDE is nieuw vormgegeven met twee chromen lamellen en verticale hoogglanzend zwarte spijlen. Chromen en hoogglanzend zwarte sierelementen in de voorbumper onderstrepen het sportieve en elegante uiterlijk. De eveneens leverbare uitrustingslijn EXCLUSIVE doet zijn naam eer aan: de speciale grille, de ster op de motorkap en de grote chromen sierelementen in de voorbumper benadrukken deze positionering.

De AMG Line met nieuwe bumper in de stijl van de AMG Performance-modellen ziet er nog sportiever uit. Daarnaast zijn de AVANTGARDE, AMG Line en All-Terrain voorzien van een motorkap met powerdomes. De E-Klasse is standaard uitgerust met volledige led-koplampen. MULTIBEAM LED-koplampen inclusief ULTRA RANGE-grootlicht zijn als optie leverbaar.

De designers hebben ook de achterzijde van de Limousine geüpdatet met een nieuwe achterbumper, tweedelige achterlichten en een nieuw kofferdeksel. Het binnenwerk van de achterlichten is bij alle modellen herzien.

De All-Terrain lijkt optisch meer op de SUV-modellen. Daarnaast zijn kenmerkende All-Terrain onderdelen zoals de grille of de optische bodembeschermingsplaat nu uitgevoerd in hoogglanzend chroom in plaats van het tot nu toe gebruikte silver shadow.

De drie nieuwe lakkleuren dragen de namen hightechzilver, grafietgrijs metallic en mojavezilver. Ook het velgaanbod is uitgebreid met onder andere aerovelgen die bijdragen aan brandstofbesparing en dus aan de duurzaamheid.

De stoelen combineren het voor Mercedes-Benz kenmerkende langeafstandscomfort met een avantgardistisch design. De adaptief verstelbare bestuurdersstoel is bijzonder comfortabel: wanneer de gewenste voertuighoogte op het mediadisplay of via Mercedes me wordt ingevoerd, beweegt de stoel zich automatisch naar een passende positie, die alleen nog maar door de bestuurder hoeft te worden verfijnd.

De E van efficiëntie: elektrificatie van de aandrijflijn

De elektrificatie van de aandrijflijn wordt opnieuw naar een hoger plan gebracht bij de update van de E-Klasse. Zeven modellen zijn leverbaar als plug-in hybrid (diesel en benzine, Limousine en Estate, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving). Het aanbod van zeer efficiënte, emissiearme en krachtige benzinemotoren bestrijkt een vermogensbereik van 145 tot 270 kW, bij dieselmotoren van 118 tot 243 kW.

Voor het eerst maakt een viercilinder benzinemotor (M 254) met geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie (ISG), die tot 15 kW extra vermogen en 180 Nm extra koppel levert, deel uit van het motorgamma. De modellen met deze motor hebben een 48V-boordnet. Dankzij de energierecuperatie en de mogelijkheid om te ‘zeilen’ met uitgeschakelde motor is de benzinemotor zeer efficiënt. 

Bij de M 254-motor heeft Mercedes-Benz voor het eerst alle innovaties van de modulaire motorenfamilie van de vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren in één motor gecombineerd. Daartoe behoren de NANOSLIDE®-cilindercoating, de CONICSHAPE®-cilinderafwerking (trumpet honing genaamd) en de direct op de motor geplaatste uitlaatgasnabehandeling. Volledig nieuw is de segmentturbo met stromingsaansluiting, een doorontwikkeling van de twinscroll-technologie voor een nog snellere reactie van de motor. Indien nodig bouwt een extra elektrische compressor snel de laaddruk op – vooral bij lage toerentallen van de verbrandingsmotor – en draagt zo bij aan een zeer dynamische gasrespons. 

De zes-in-lijn benzinemotor (M 256), die voor het eerst in de E-Klasse leverbaar is, is ook uitgerust met ISG. Het motoraanbod wordt gecompleteerd door de zescilinder dieselmotor (OM 656). Deze motor en de viercilinder OM 654 zijn voorzien van een uitgebreide uitlaatgasnabehandeling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *