Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

Wat is Car-to-X Communication?

Car-to-X is de term die wordt gebruikt om de communicatie tussen voertuigen en de verkeersinfrastructuur aan te duiden. Komende winter test Mercedes-Benz in samenwerking met het district Zollernalb in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg hoe de veiligheid op winterse wegen en de efficiëntie van gemeentelijke winterdiensten kan worden verbeterd met behulp van Car-to-X Communication.

In een volgende stap wordt deze service ook beschikbaar voor auto’s van andere hulpdiensten, bijvoorbeeld politiewagens, en voor wagenparken. De pilottest start in januari 2020 en loopt tot het einde van de winter.

“Met behulp van Car-to-X functies kunnen we de veiligheid in uiteenlopende rijsituaties verbeteren”, aldus Michael Hafner, Head of Drive Technologies and Automated Driving bij Daimler AG. “Dankzij de naadloze integratie van het Car-to-X systeem in de voertuigsystemen kunnen personenwagens van Mercedes-Benz automatisch diverse soorten gevaren – waaronder gladde wegen – herkennen.” Car-to-X technologie vormt een waardevolle aanvulling op voertuigsensoren als radar- en camerasystemen, omdat hierbij ook de sensoren van andere auto’s worden gebruikt. Hierdoor kan een auto als het ware voorbij de volgende bocht kijken. Naast het verbeteren van de verkeersveiligheid zou de technologie die tijdens het pilotproject wordt gebruikt ook een bijdrage kunnen leveren aan de bescherming van het milieu, omdat er minder strooizout wordt gebruikt dankzij een gerichte toepassing ervan.

Mercedes-Benz introduceerde mobiele netwerken al in 2013 en ontwikkelde daarmee een technologie waarmee waarschuwingen voor gevaar kunnen worden ontvangen en verzonden. Car-to-X Communication wordt sinds 2016 standaard geleverd in combinatie met navigatiesystemen – in eerste instantie in de E-Klasse en inmiddels in alle Mercedes-Benz modellen – en is beschikbaar na activering door de gebruiker.

Achtergrond: Car-to-X technologie bij Mercedes-Benz

Mercedes-Benz is al meer dan tien jaar betrokken bij onderzoeksprojecten op dit gebied. Als een van de talrijke Car-to-X activiteiten startte de onderneming in juni 2019 een Europees samenwerkingsproject. In samenwerking met HERE Technologies, TomTom en vervoersinstanties in zes Europese landen testen Daimler, BMW en Ford hoe informatie over acuut gevaarlijke situaties doorgegeven kan worden met behulp van Car-to-X technologie. De testfase gaat naar verwachting twaalf maanden duren en start in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *