Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

Waarom betaal je voor een dieselauto meer wegenbelasting?

Skoda Karoq

Als je een benzineauto hebt, kijk je bij de pomp vast jaloers naar de lagere prijs van diesel. Maar wat je niet ziet, is dat je voor een auto met dieselmotor veel meer wegenbelasting betaalt. Waarom is dat zo? Verrassing: met de uitstoot heeft het niets te maken.

Wegenbelasting is de belasting die je betaalt voor gebruikmaking van het Nederlandse wegennet. De officiële benaming is trouwens Motorrijtuigenbelasting of MRB. De hoogte van de belasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de provincie waarin je woont en de gebruikte brandstof. Voor een benzineauto betaal je een behapbaar bedrag, maar rijden op diesel wordt zwaar belast. Het grote verschil in wegenbelasting geeft vaak de doorslag bij de aankoop van een auto.

Reden: compensatie voor invoerrechten

Waarom betaal je voor een dieselauto zo veel wegenbelasting? We gaan precies 80 jaar terug in de tijd. Toen bepaalde de Nederlandse overheid dat het verschil in invoerrechten op benzine en diesel gecompenseerd diende te worden, en werd het tarief voor de wegenbelasting op dieselvoertuigen stapsgewijs verhoogd, telkens met 25 procent. Tegenwoordig wordt vooral het verschil in accijns op diesel (34% van de literprijs) en benzine (45%) gecompenseerd met de Motorrijtuigenbelasting. Dit is vooral om het beroepsvervoer tegemoet te komen.

Wie als eigenaar van een personenauto onder de streep goedkoper uit wil zijn op diesel, zal op jaarbasis dus heel veel kilometers moeten rijden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *