Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

Toyota en Hino ontwikkelen samen waterstof vrachtauto

Toyota slaat de handen ineen met Hino Motors Ltd. (onderdeel van Toyota Group) voor de gezamenlijke ontwikkeling van een heavy-duty Fuel Cell Truck. Allereerst voor de Japanse markt.

Toyota ziet waterstof als een belangrijke energiebron voor de toekomst en werkt al ruim vijftien jaar aan de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. Naast toepassing van de brandstofcel in haar eigen personenauto’s zoals de Toyota Mirai, werkt Toyota met verschillende partners aan de integratie van de beproefde Toyota brandstofceltechniek in andere producten. Zo voorziet Toyota ondertussen de stadsbussen van Caetano van Toyota brandstofceltechniek en ook waterstofvaartuig de Energy Observer is voorzien van brandstofceltechniek van Toyota.

Snel tanken essentieel

Voor de elektrificatie van vrachtwagens moet een optimale aandrijflijn worden toegepast. Alleen dan kan het voertuig uitstekende milieuprestaties leveren, alsook voldoen aan de strikte vereisten voor een bedrijfsvoertuig als het gaat om kruissnelheid, range, laadvermogen en andere relevante aspecten. Zware vrachtwagens rijden vooral op de snelweg en moeten snel kunnen tanken. Om die reden wordt waterstoftechnologie met een hoge energiedichtheid gezien als bijzonder effectief.

Gewichtsreductie voor meer laadcapaciteit en laadvermogen

Toyota en Hino baseren de gezamenlijk ontwikkelde heavy-duty Fuel Cell Truck op de Hino Profia. Trucks van Hino zijn momenteel in Europa niet verkrijgbaar, maar op het wereldtoneel is Hino een zeer bekende naam. De brandstofceltruck die Toyota en Hino nu gaan ontwikkelen profiteert van de verregaande expertise van beide bedrijven en richt zich allereerst op de Japanse markt. Het chassis wordt aangepast zodat de brandstofcelstacks een ideale plaats krijgen in het voertuig. Daarnaast nemen Toyota en Hino maatregelen om het gewicht te reduceren ten behoeve van een grotere laadcapaciteit en range.

Brandstofcel van Toyota Mirai
De vrachtauto krijgt twee brandstofcelstacks die Toyota voor de nieuwe generatie Toyota Mirai heeft ontwikkeld. Hino installeert controlesystemen die specifiek voor heavy-duty hybridevoertuigen ontwikkeld zijn. De beoogde actieradius komt uit op ongeveer 600 kilometer. De vrachtwagen zet daarmee hoge standaarden op het gebied van milieuprestaties en praktische gebruikskwaliteiten als bedrijfsauto.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *