Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

De nieuwe Golf 8 – niet elektrisch maar wel enorm van deze tijd

Volkswagen Golf 8

Volkswagen heeft het doek getrokken van de Golf 8. De nieuwste versie van het icoon oogt dynamischer dan ooit en is de enige in het ‘Golf-segment’ met standaard een volledig digitale cockpit. Hij biedt meer keuze dan ooit en slaat de brug naar elektrisch rijden met maar liefst vijf hybrideversies.

De Golf is al 45 jaar het belangrijkste model in het portfolio van Volkswagen. Het is met zo’n 320.000 stuks de meest geziene auto op de Nederlandse wegen en van de vorige zeven generaties zijn al meer dan 35 miljoen exemplaren verkocht. Ook de ‘8’ is onmiskenbaar een Golf.

Digitaal en ‘on-demand’

Het interieur van de Golf heeft een grote verandering ondergaan. Hij is de eerste in het segment die standaard is uitgerust met een volledig digitaal dashboard met grote schermen en heeft nauwelijks nog fysieke knoppen. Het digitale dashboard is tegen meerprijs te upgraden naar de Innovision Cockpit met een extra groot scherm.

Volkswagen heeft een naam opgebouwd op het gebied van intuïtieve bediening. De Golf 8 tilt de gebruikerservaring met zijn digitale bedieningsfuncties naar een nog hoger niveau. Mooie voorbeelden zijn de bediening van de klimaatregeling en het panoramadak: in beide gevallen gebeurt dat met sliders. De gewenste temperatuur instellen gebeurt met een simpele swipe naar links of rechts; door je vinger op de bovenconsole van voor naar achter te bewegen, opent het panoramadak. De klimaatregeling is nu ook in te stellen aan de hand van verschillende scenario’s zoals ‘koude voeten’ of ‘frisse lucht’.

Met de nieuwe eSIM hebben de bestuurder en inzittenden standaard toegang tot een grote hoeveelheid online diensten van We Connect. De Golf 8 is de eerste Volkswagen die het niet alleen mogelijk maakt om achteraf technologieën te updaten, maar ze ook te upgraden (vanaf volgend jaar zomer). Zo zijn bijvoorbeeld Adaptive Cruise Control, verkeerstekenherkenning, het navigatiesysteem, de wifi-hotspot of Dynamic Light Assist achteraf te activeren. Dit is te vergelijken met de updates die je bij Tesla ontvangt.

Brug naar elektrisch rijden

De nieuwe eTSI mild-hybride komt in drie verschillende DSG-automaatversies en koppelt de geliefde 1.0 en 1.5 TSI benzinemotoren aan 48V-technologie. De Golf 8 komt volgend jaar zomer ook als eHybrid plug-in hybride met 150 kW/204 pk of als extra sterke GTE met 180 kW/245 pk. 

De Golf 8 arriveert in maart 2020 in Nederland. De prijzen en specificaties worden in aanloop naar de introductie bekendgemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *