Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

Volkswagen ID.3 opgefrist

Ruim drie jaar na zijn lancering heeft Volkswagen de ID.3 een uitgebreide upgrade gegeven. De elektrische bestseller heeft een aangescherpt design een verder verfijnd interieur, en zet grote stappen op het gebied van software, augmented reality, intelligente en rijhulpsystemen.

De ID.3 heeft een nieuw ontworpen en dynamischer front, met geoptimaliseerde luchtroosters en een aangescherpt uiterlijk. Daardoor is de Cw-waarde verder verbeterd (0,263), met een betere efficiëntie tot gevolg. De achterzijde heeft nieuwe, tweedelige en volledig rode lichtunits gekregen.

Mooier interieur

Volkswagen heeft goed naar klanten geluisterd om verbeteringen door te voeren, onder andere in het interieur. De vernieuwde ID.3 heeft zachtere materialen in bijvoorbeeld de deurpanelen en op het dashboard. Het interieur is standaard diervrij en de mate aan gerecyclede materialen is ook toegenomen. Net als voorheen wordt de ID.3 volledig klimaatneutraal geproduceerd in Zwickau. 

Infotainment-update met verbeterde connectiviteit 

Het infotainmentscherm van de vernieuwde ID.3 meet nu standaard 12 inch (30,5 centimeter) en is voorzien van de nieuwste software. Ook is de menustructuur geoptimaliseerd, met een verbeterde ergonomie tot gevolg. Het infotainmentsysteem kan eenvoudig worden bediend met aanraaktoetsen op het multifunctionele stuurwiel. Standaard is de ID.3 voorzien van een draadloze telefoonlader en smartphone-connectiviteit. 

De spraakbesturing in de vernieuwde ID.3 is geoptimaliseerd en zodoende betrouwbaarder en sneller dan voorheen. Ook is de augmented reality van het head-up display uitgebreid. Het head-up display kan naast informatie over de snelheid en voertuigfuncties ook navigatie-aanwijzingen projecteren. De ID.3 is eveneens klaar voor software-updates en specifieke functies – waaronder het navigatiesysteem en de klimaatcontrole met twee zones – kunnen later geactiveerd of gedeactiveerd worden. Op die manier kunnen klanten flexibel reageren op hun behoeften. 

De standaard Electric Vehicle Route Planner, waarmee de Volkswagen ID.3 de perfecte route voor de bestuurder uitstippelt, gebruikt voortaan actuele verkeersinformatie en voorspellingen bij het bepalen van de route. Eventuele laadstops worden gecalculeerd op basis van de actuele capaciteit bij laadstations. Zo kan de auto de bestuurder verschillende routes adviseren. Bijvoorbeeld een met meerdere korte laadstops, of een andere met één langere laadstop. 

Slimmere rijhulpsystemen

Travel Assist heeft nu een nieuwe functie, als aanvulling op de adaptieve cruise control en rijstrookassistent. Bij snelheden vanaf 90 km/u kan de auto na het activeren van de richtingaanwijzers automatisch van rijstrook wisselen, mits daar ruimte voor is. Daarnaast kan de nieuwe ID.3 door V2X-technologie in een fractie van een seconde belangrijke data van compatibele auto’s en infrastructuur verwerken. Zo krijgt de bestuurder een waarschuwing voor gevaren, ongevallen en stilstaand verkeer. Het optionele ID. Light maakt die gevaren ook visueel kenbaar middels de interieurverlichting.  

Park Assist Plus, dat al kon helpen bij het zoeken naar een parkeerplek en het geven van stuurassistentie, is nu in staat om parkeermanoeuvres van de bestuurder op te slaan en te reproduceren. Daarbij houden alle sensoren de omgeving in de gaten en is de ID.3 in staat om zelf te sturen, accelereren en remmen en dus al het werk uit handen van de bestuurder te nemen. 

Verbeterde actieradius

De vernieuwde Volkswagen ID.3 is leverbaar in twee uitvoeringen: de Pro en Pro S. Beide varianten hebben een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft en 310 Nm aan trekkracht produceert. De ID.3 Pro S heeft een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 77 kWh en een verwachte actieradius tot 546 kilometer* (WLTP). De ID.3 Pro heeft een 58 kWh accupakket dat goed is voor een actieradius tot 426 kilometer* (WLTP). Later verschijnt er ook een versie met een kleinere batterij.

Bij een snellaadstation laadt de ID.3 Pro S het accupakket in 30 minuten van 5 naar 80 procent, dankzij het maximale laadvermogen van 170kW. De ID.3 Pro laadt met maximaal 120kW, waarmee het 35 minuten vergt om het accupakket tot 80 procent op te laden. De ID.3 is voorbereid op bidirectioneel laden, waarmee hij dus ook stroom aan het net kan teruggeven.

De vernieuwde Volkswagen ID.3 is vanaf begin april te bestellen en arriveert in juni in Nederland. Aanvullend informatie over prijzen, specificaties en uitvoeringen wordt in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *