Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

Dit is de nieuwe Honda Jazz

Tijdens het ontwerp en de ontwikkeling van de nieuwste generatie Jazz, hebben de Honda-ingenieurs de gedurfde stap genomen om het iconische model vanaf de basis opnieuw te ontwerpen. Tijdens dit proces hebben ze een nieuw model weten te ontwikkelen voor het compacte autosegment: een gloednieuwe stadsauto die uitzonderlijke efficiëntie combineert met uitstekende alledaagse bruikbaarheid – klaar voor de wensen van de moderne consument.

De strakke contouren volgen de korte neus, de lange daklijn en de naar voren geplaatste cabine van vorige generaties, en vormen een direct herkenbaar silhouet.

Om de essentie van zijn compacte stadsauto te revolutioneren, heeft Honda zich geconcentreerd op een nieuwe ontwerpfilosofie die wordt samengevat in het Japanse idee van ‘Yoo no bi’. Dit is een idee waarbij de schoonheid in de alledaagse dingen wordt herkend. Na verloop van tijd worden deze verder aangescherpt om ze nog mooier en ergonomischer te maken, zodat ze geschikt zijn voor hun specifieke doel.

“We hebben deze auto ontworpen als een entiteit die de kracht heeft om de dagelijkse levens van de gebruikers te verrijken”, aldus Takeki Tanaka, Large Project Leader.

Het ongebruikelijk gladde oppervlak van het exterieur en de strakke neus zijn essentieel voor het behalen van een verfijnde visuele balans. Bij deze balans worden alle oppervlakken van het exterieur, waaronder de C-stijlen en de gecombineerde lampen achter, samen gesmolten zonder lijnen.

Baek Jongkuk, de nieuwe Jazz-designer, legt uit, “Ik wilde een auto creëren die een ‘vriendelijke metgezel’ zou zijn voor de eigenaar, en die maximale bruikbaarheid zou bieden. Ik heb dit bereikt door onnodige functies te minimaliseren en de buitenlijnen te vereenvoudigen om een auto te creëren met een vriendelijk, fris uiterlijk, en een comfortabel en praktisch interieur.”

Om de aantrekkingskracht van het model te vergroten, introduceert de robuuste Jazz Crosstar-variant meer SUV-achtige kenmerken, gericht op mensen met een actieve levensstijl. De verhoogde aanwezigheid van het model is te danken aan het gedurfde grilleontwerp, de substantiële zwarte bekleding en stijlvolle dorpels en dakrails. De lichtmetalen wielen van de Crosstar, die uitlopen richting de velg, creëren een verhoogd gevoel van stabiliteit en versterken het algeheel robuuste visuele effect.

Dit alles creëert een comfortabel ‘feel good’-interieur

De ‘Yoo no bi’-filosofie is verder terug te zien in het strakke, minimalistische interieur dat praktisch gebruiksgemak combineert met functionaliteit in een eenvoudige, overzichtelijke en ergonomische cabine De bruikbaarheid van de auto is ook overal in de cabine terug te vinden in de duurzame materialen zoals waterafstotende stof en eigentijdse, zacht aanvoelende dashboardmaterialen.

Het overzichtelijke, gebruikersgerichte dashboard heeft een slank instrumentenpaneel dat zich over de breedte van de cabine verspreidt. Het gezichtsveld wordt nergens beperkt, waardoor het gevoel van uitzonderlijke ruimtelijkheid verder wordt verbeterd. Omdat Honda ultieme bruikbaarheid centraal stelt in zijn ontwerpethos, zijn het centrale HMI 9-inch touchscreen en het 7-inch volledige TFT-instrumentenpaneel (standaard inbegrepen) eenvoudig en gemakkelijk te lezen. Alle handige functies en bedieningselementen zijn gemakkelijk te bereiken en gebruiken, en dragen bij aan een stressvrije rijervaring.

Om gebruik te kunnen maken van de nieuwe hybride aandrijving met twee motoren – voor het eerst standaard inbegrepen – zonder dat dit ten koste zou gaan van de ongeëvenaarde ruimte en het uitstekende comfort, waren nieuwe, geavanceerde structurele technologieën nodig. De ultradunne A-stijlen die het begin vormen van de boog die loopt van de motorkap tot de achterspatborden, zijn voorzien van een aantal niet eerder gebruikte technologieën die de krachten van een botsing wegleiden naar de achterste stijl. Deze innovatie is ontwikkeld in samenwerking met interieur- en exterieurontwerpers, en zorgde ervoor dat de neus kon worden ingekort en de cabine naar voren kon worden geplaatst, voor een nog grotere binnenruimte.

De slimme indeling – waar het model al jaren om bekendstaat – blijft behouden, waardoor ook de nieuwe Jazz een vlakke vloer heeft met een praktische achterbank. Dankzij deze ingenieuze configuratie kunnen de stoelen worden neergeklapt of rechtop worden geklapt, wat een optimale veelzijdigheid biedt voor verschillende vormen en maten. Een bredere achterklep en nieuwe traploze, vlakke vloer maken het laden en lossen van de kofferbak gemakkelijker dan ooit.

De volgende generatie hybride Jazz, die vanaf de zomer 2020 in Europa beschikbaar zal zijn, zal het voortouw nemen bij de inzet van het merk om in 2022 in Europa alle automodellen van een elektrische aandrijflijn te hebben voorzien. Prijzen worden zodra de verkoopdatum nadert bekendgemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *