Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

Eerste crashtest Mercedes 60 jaar geleden

Zestig jaar geleden voerde Mercedes-Benz de eerste crashtest in de geschiedenis van het merk uit: op 10 september 1959 botste een testauto frontaal op een vast obstakel. Dit luidde een nieuw tijdperk van veiligheidsonderzoek in, want vanaf dat moment kon het gedrag van auto’s en inzittenden bij auto-ongevallen nauwkeuriger worden onderzocht aan de hand van testauto’s en dummy’s. Tegenwoordig voert het Technologiezentrum Fahrzeugsicherheit (TFS) in Sindelfingen per jaar ongeveer 900 crashtests en 1.700 zogenoemde sledetests uit. Een testobject (carrosserie of testconstructie) wordt bevestigd op de testslede en onderworpen aan de krachten die vrijkomen bij een echte botsing. Mercedes-Benz creëert steeds nieuwe maatstaven bij de crahstestprocedures en -faciliteiten die door de hele autobranche worden overgenomen en daarmee de voertuigveiligheid voor alle verkeersdeelnemers duurzaam verbeteren.

Sinds 1959 voert Mercedes-Benz systematisch crashtests uit en werden inmiddels ruim14.000 auto’s getest. Naast personenwagens worden bij Mercedes-Benz ook bestelwagens en trucks aan grondige crashtests onderworpen.

Crashtests in de toekomst: nog nauwkeuriger en efficiënter met röntgenfoto’s en digitale methodes

Mercedes-Benz werkt samen met het Fraunhofer-Institut für Kurzzeitdynamik, het Ernst-Mach-Institut (EMI), aan de dynamische röntgencrash. In de toekomst kunnen crashexperts hiermee de vervorming van onderdelen ook van binnenuit waarnemen en analyseren. Hierdoor kan de oorzaak van bepaald gedrag van een onderdeel eerder worden doorgrond. De gegevens van een röntgencrash worden toegevoegd aan computergebaseerde simulatiemodellen wat resulteert in zeer dynamische 3D-simulaties. De high-speed röntgenfoto’s verbeteren de toch al hoge kwaliteit van de simulaties nog eens.

Aan een innovatieve sledetest wordt eveneens gewerkt: samen met TÜV Süd in Praag (Tsjechië) wordt de toepasing van een actieve crashslede voor botsingen van opzij getest. Dit systeem is bedoeld om in een vroege ontwikkelingsfase, als de auto nog niet af is, een botsing van opzij te simuleren. Zo kunnen bijvoorbeeld behalve de portieren ook de technische uitrustingen, de geometrie van de beklede delen en het materiaal nog worden aangepast en verbeterd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *