Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

Mercedes geeft een kijkje in het verleden én toekomst

Met de ‘Vision Mercedes Simplex’ presenteert Mercedes-Benz Design tijdens Design Essentials 2019 een sculptuur die voor de afkomst en toekomst van het luxemerk Mercedes-Benz staat. De sculptuur symboliseert de overgang naar een nieuw tijdperk van design en technologie. Tegelijkertijd is het een hommage aan het historisch erfgoed en de geboorte van het merk.

In het voorjaar van 1901 veranderde de geschiedenis van de mobiliteit. Bij de raceweek in Nice verscheen een auto aan de start die de wereld nog nooit eerder had gezien: een high-performance auto, ontwikkeld door Daimler-Motoren-Gesellschaft op verzoek van de visionair Emil Jellinek. De destijds gebruikelijke constructies waren nog steeds nauw verwant aan gemotoriseerde koetsen. De Mercedes 35 pk, vernoemd naar Jellineks dochter Mercedes, beschikte over een compleet nieuwe voertuigarchitectuur en domineerde de wedstrijden van de raceweek, die plaatsvonden op het beroemde raceparcours van Nice naar La Turbie, vlakbij het huidige Mercedes-Benz International Design Center Europe in de buurt van Nice. De constructie werd beschouwd als de eerste moderne auto en luidde een nieuw tijdperk in. Het model vormde de inspiratiebron voor alle volgende auto’s, van welk merk dan ook. De voertuig lay-out die meer dan een eeuw geleden voor het eerst werd gepresenteerd, vormt tot op de dag van vandaag de technische basis van alle auto’s.

De sculptuur ‘Vision Mercedes Simplex’ herinnert aan deze historische gebeurtenis en draagt de pioniersgeest en het design van de tijd tot ver in de 21ste eeuw met zich mee. De boodschap: passie voor luxe en innovatie maakt deel uit van het DNA van Mercedes-Benz.

Exterieurdesign: de grille als symbool voor digitale transformatie

De grille combineert een geprononceerde rand in de kleur roségoud – geïnspireerd op de messing grille van het historische model – met een opening in de vorm van een groot, lensvormig Black Panel/3D-display. Daarin wordt het beroemde opschrift ‘Mercedes’ digitaal weergegeven, evenals animaties die informatie geven over de voertuigstatus. Dit detail staat ook symbool voor de transformatie van het luxemerk Mercedes Benz naar de digitale wereld.

De decentrale wieldraagarmen combineren esthetiek en techniek op een bijzondere manier. De afwezigheid van een voorruit – net als bij het historische model – versterkt het compromisloze sportieve karakter en maakt een naadloze overgang van de motorkap naar het dashboard mogelijk. De smalle achterlichten die horizontaal in de achterzijde zijn geïntegreerd, scheiden het bovenste deel van het onderste deel van de carrosserie, dat de inzittenden omhult als een beschermende cocon.

UI/UX-design: digitale luxe

Het UI/UX-design van de Vision Mercedes Simplex toont de visie van Mercedes-Benz op digitale luxe. De bestuurder krijgt alleen informatie te zien die hij nodig heeft in de specifieke rijsituatie. Het hart van het combi-instrument is een fysiek rosé-goudkleurig instrument waarop dynamische digitale content wordt geprojecteerd.

Al met al een bijzondere verschijning.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *