Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

Renault komt met bedrijfsauto’s op waterstof

Renault breidt eind 2019 zijn aanbod uit met de KANGOO Z.E. Hydrogen en in 2020 met de MASTER Z.E. Hydrogen 

Met een waterstof-brandstofcel die fungeert als range-extender hebben de Z.E.-waterstofauto’s een actieradius die twee tot drie keer zo groot is als die van de puur batterij-elektrische equivalenten. Het tanken kost slechts 5 tot 10 minuten. Renault zet waterstoftechniek in om ondernemers in staat te stellen met hun emissievrije Renault zowel in stedelijke milieuzones te rijden en ook grotere afstanden af te leggen buiten de stad.

De waterstoftechnologie die  HYPERLINK Renault met partner Symbio sinds 2014 heeft ontwikkeld, is nu leverbaar in de lichte bedrijfswagens van Renault. De waterstofauto’s zijn geschikt voor intensief gebruik, bieden een grote actieradius en het tanken gaat bijzonder snel (5 tot 10 minuten). Vooral in binnensteden en milieuzones komen waterstofauto’s optimaal tot hun recht omdat ze geluidloos zijn en geen CO2 uitstoten. Emissievrije waterstofauto’s zijn vooral voor ondernemers belangrijk. Voor hen is een bestelauto het gereedschap voor het werk dat ze vooral uitvoeren in stadscentra, waar steeds meer milieuzones worden ingesteld.

Een waterstof-elektrisch aangedreven auto werkt als volgt: Een brandstofcel zet waterstof uit de tank in de auto samen met zuurstof uit de lucht om in elektriciteit (waarmee de batterij en de elektromotor worden gevoed) en water. Het voordeel is dat een dergelijke auto emissievrij is, net als elektrisch aangedreven voertuigen. Daarbij komt de grotere actieradius, het snelle tanken van waterstof (5-10 minuten) en eenvoudige onderhoud.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *