Autoredactie.nl

Het laatste autonieuws het eerst

Special: 40 jaar Renault Espace

Elke generatie heeft iets anders gebracht, dat opvalt door zijn ruimtelijkheid, comfort en wegligging. Hoe komt het dat, bijna 40 jaar later, het merk, het model en de naam Espace nog steeds een match made in heaven zijn? 

In 1983 onthulde Renault wat kan worden beschouwd als de eerste voiture à vivre (auto voor het leven), die een nieuwe en iconische naam droeg die de geschiedenis van renault-modellen is ingegaan – de “Espace”. Veertig jaar later blijft de aankomende zesde generatie Espace trouw aan hetzelfde concept, dat draait om comfort, vrijgevigheid en eersteklas apparatuur. Op pad gaan in een Renault Espace is altijd een unieke ervaring geweest, omdat elke generatie heeft gereageerd op een veranderende wereld en van lange reizen een plezier heeft gemaakt.

1983: de Espace I, “de weg naar innovatie”

Renault zette de Europese automarkt op zijn kop in 1983, toen het de eerste multifunctionele auto (MPV) onthulde. In een breuk met zijn – toen nog – alfanumerieke naamgevingsstrategie besloot Renault deze UDO (ongeïdentificeerd rijobject) de “Espace” te noemen. Sylvia dos Santos: “Het woord ‘Espace’ is vanuit semantisch oogpunt erg interessant, omdat het equivalente woord in een paar andere talen behoorlijk op elkaar lijkt. Het is daarom gemakkelijk te begrijpen door veel mensen. Het klinkt zacht en aangenaam en brengt meteen comfort en technologie aan boord.”

De reclameslogan die in het Frans werd gebruikt, wat zich vertaalt als “de Renault Espace, de weg naar innovatie”, was een verwijzing naar het unieke one-box-ontwerp van het model – vergelijkbaar met dat van de eerste Franse hogesnelheidstrein, die een paar jaar eerder was gelanceerd. De eerste generatie Renault Espace, gelanceerd in 1984, was een voertuig als geen ander.

Het bood een hoge mate van modulariteit met verwisselbare en verwijderbare stoelen. De twee voorstoelen konden 180° draaien en de vijf achterstoelen konden eruit worden gehaald om het laadvermogen te vergroten – een primeur voor een voertuig in zijn soort.

De grote ramen laten voldoende licht binnen in het passagierscompartiment, waardoor het nog ruimer en comfortabeler aanvoelt. Met een rijgedrag dat vergelijkbaar is met dat van een sedan en uitgerust met de krachtigste motoren van Renault, positioneerde de Espace zich als een topklasse gezinsauto die geschikt is voor lange ritten.

Al deze innovatieve eigenschappen zouden uiteindelijk renault espace-keurmerken worden voor de komende generaties. De sleutel tot het succes van het model was dat ze bijdroegen aan de kracht die gepaard gaat met de naam “Espace” over de hele wereld.

De modulariteit van de eerste generatie Espace is buitengewoon: de stoelen zijn uitwisselbaar en afneembaar. De twee voorstoelen kunnen worden omgedraaid om een lounge te creëren.

1991: de Espace II, “de beste plek op aarde is in de Espace”

De Renault Espace werd een sociaal fenomeen en de populariteit steeg enorm. Steeds meer mensen raakten bekend met de naam dankzij de tweede generatie Espace, die een meer volwassen versie was van zijn voorganger.

Hoekige vormen hadden plaatsgemaakt voor afgeronde randen en de positionering van de buitenspiegels verlengde het gebied net boven de motorkap, waardoor het voertuig een aerodynamisch gevoel kreeg. Ook het passagierscompartiment had een make-over gekregen. Er was extra opbergruimte bijgekomen.

De Renault Espace vestigde zich als het topmodel van het merk met de release van de vierwielaangedreven “Quadra” -versie en de toevoeging van een 2,8 L V6 PRV-motor met 153 pk.

Het woord “Espace” doet denken aan comfort en rust en onderstreept het verbeterde comfortniveau van de Renault Espace. Dit was de inspiratie achter de Franse reclameslogan “the best place on Earth is in the Espace”.

De tweede generatie van de Espace is aerodynamischer, met spiegels die zijn ontworpen in lijn met de bovenkant van de motorkap. Een stilistisch detail dat op de derde generatie zal worden voortgezet.

1996: de Espace III, “wat als de echte luxe de Espace was?”

De zeer populaire Renault Espace werd bijna een generieke term voor elke MPV, het segment dat het op gang bracht en bleef domineren. Hij was verkrijgbaar als 5-zits of een – 27 cm – langere 7-zits versie genaamd de “Grand Espace”.

Intern ontworpen, draaide deze generatie helemaal om zachte randen, die werden aangevuld met een herziene cabine – de toonbank was verplaatst naar het middengedeelte en gebruikte LCD-technologie, verwarmings- / airconditioningmodules waren aan elke kant van het voertuig geïnstalleerd en het dashboard was gestroomlijnd.

In 1997, de Franse reclameslogan – wat als de echte luxe de Espace was? – was een andere woordspeling, ter illustratie van de toppositie van de Renault Espace. Het interieur van het uitrustingsniveau “Initiale” was voorzien van leer en hoogwaardige materialen. De naam “Espace” steeg naar nieuwe hoogten en droeg meer betekenis en emoties.

De interieurindeling van de derde generatie Espace is zeer innovatief: de snelheidsmeter is verplaatst naar het centrale deel van het voertuig en maakt gebruik van LCD-technologie, de verwarmings- / airconditioningmodules zijn aan elke kant van het voertuig geïnstalleerd

2002: de Espace IV, de nieuwste MPV

Met een bredere wielbaan, grotere buitenafmetingen en strakke lijnen was de vierde generatie van de Renault Espace de leidende MPV. Net als zijn voorganger was hij verkrijgbaar als 5-zits of 7-zits “Grand Espace”. De naam “Espace” paste echt bij dit gezinsvoertuig, omdat het ruimer was dan zijn concurrenten.

Met het meest luxueuze uitrustingsniveau – “Initiale Paris” – met een glazen schuifdak van 2,16 m2, was deze generatie van de Espace als een zitkamer op wielen waar passagiers konden genieten van ongeëvenaard comfort. De naam “Espace” was volkomen logisch.

Breder en langer, de Espace IV biedt nog meer ruimte en interieurvolume dan vorige generaties.

2015: de Espace V, “make your time great”

Deze generatie werd onthuld op de Autosalon van Parijs in 2014 en bewees dat de Espace in staat was om met de tijd mee te gaan. De reclameslogan “make your time great” werd gekozen voor de lancering van deze statement 7-persoons crossover, die elke passagier voldoende ruimte bood. Het legde een sterke nadruk op technologie, met een tablet, een MULTI-SENSE-systeem en een 4CONTROL-vierwielbesturingssysteem.

Dertig jaar later bleef de Espace evolueren en nieuwe wegen inslaan, terwijl hij trouw bleef aan zijn wortels, zijn historische kenmerken, zijn positionering als gezinsvoertuig en de betekenis achter zijn naam.

De Espace V wordt een SUV met een zeer hightech interieur.

De Espace VI, de nieuwe grote SUV

De zesde generatie van de Espace is een grote gezins-SUV die verkrijgbaar is als 5- of 7-zitter. Het opent een nieuw hoofdstuk in het Espace-verhaal, dat de transformatie van het merk Renault weerspiegelt, terwijl het net als zijn voorgangers comfort, innovatie en eersteklas uitrusting biedt. Het interieur van het voertuig draagt alle kenmerken die horen bij de naam “Espace”. De geheel nieuwe Espace is een zoveelste perfecte keuze voor lange reizen.

De nieuwe Renault Espace is een 5- en 7-persoons gezins-SUV met status

De Renault Espace heeft zich altijd onderscheiden tussen familie voitures à vivre. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *